Mens resten av redaksjonen gjør ferdig sine bidrag til asiatiske dager, benytter jeg sjansen til å blåse ut litt frustrasjon fra tidligere i sommer.
Det er sommerferietid, og en ny sesong for tidvis skamløs promotering av enkelte bøker. Det samme skjer med krim før påske, og av og til i det store høstslippet. Men i sistnevnte føler i hvert fall jeg at det blir flere bøker som forlagene sloss frem i media, mens nå på sommeren er det bare et par bøker som skal pushes frem.
I år la jeg særlig merke til Maestra, gitt ut av tiden forlag, og Calendar Girl – forført – januar-februar-mars gitt ut av Cappelen Damm. Sistnevnte har skapt debatt i bokbloggerkretser da flere såkalte rosabloggere har fått honorar for å skrive om boken. Les Linnea Myhres innlegg om saken her. Dette er ikke en ny debatt, men det er tydelig at dette markedsføringsvåpenet virker. Boka har sust opp på bestselgerlistene, selv om anmeldere har slaktet den( Dagbladet og VG).
Maestra så jeg første gang omtalt i mail fra Tiden, før den dukket opp hos Asbjørn Slettemark i Aftenposten magasinet og etter det stadig dukker opp igjen. Den har ikke til mitt bekjentskap like stor omtale blant bloggerne i Norge som Calendar Girl. Heller ikke denne treffer hos anmelderne, men markedsføringen er massiv sammenliknet med andre nyheter hos forlagene. For Tidens tilfelle skal det nevnes at Birger Emmanuelsens Anna og kjærligheten også fikk mye omtale, da den blant annet ble lansert som lydbok før bokslippet. Men Maestra går i andre kanaler. Der Emmanuelsens bok fremheves hos bokbloggere og bokhandlerne, er Maestra fremhevet i sosiale medier og i samarbeid med kvinnemagasiner.
Det disse to bøkene har til felles, ut fra det jeg selv har lest og øvrige omtaler, er at erotikk er en sentral del av handlingen. Det virker som om forlagene har et desperat behov for å ha oppdaget den neste Fifty shades of Grey og at sommeren er sesongen der man tenker at kvinner vil lese dette. Selv leser jeg gjerne erotiske, humoristiske og actionfylte bøker, men de bør hvert fall være godt skrevet. Når det i forordet til Maestra fremheves at både agenten hatet den og forlaget ikke ville se på den en gang, så tenker jeg allerede her at det kanskje ikke er verdt å lese videre. Er dette et forord som skal friste med å dra allusjoner til refuserte klassikere som Orwells Animal farm, J.K. Rowling og Harry Potter-serien, og Tatt av vinden av Margareth Mitchell eller er det bare et ledd i PR-rekken for å virkelig fremme «The Hollywood story»? Det var jo slik med Fifty Shades of Grey også, som ble en kassasuksess, er forlagene redd for å glipp av den neste storselgeren? Og hvorfor er det slik at fordi de når boktoppen i USA må de på død og liv promoteres slik at de når den i Norge også? Akkurat her skulle jeg ønske Norge var litt mer annerledes land…
Jeg har selv fått et utdrag av Maestra, og er ikke nevneverdig imponert. Jeg liker krim og thriller, men denne erotiske thrilleren oppleves ikke som det. Jeg syns språket er kjedelig, beskrivelsene for omstendelige og hvorfor i allverden bruker forfatteren fire kapitler (minst) på i det hele tatt å komme i gang med saken som skal være spennende? Jeg ser behovet for å bygge opp en bakgrunn altså, men hvorfor gjøre det i så lavt tempo når det dreier seg om en karakter du skal introdusere?
Det som provoserer meg mest med publisiteten at målgruppen undervurderes av forleggerne, ikke hvem som eventuelt har fått betalt. «Kvinner i alderen 20-40 år vil lese erotisk underholdning om sommeren, derfor fokuserer vi på det» sier de til meg med markedsføringen sin. Det får meg til å føle meg undervurdert. Akkurat som når de putter damer på verandaer på coveret, eller kaller det chick lit så lenge forfatteren ikke har en penis. Hvorfor dette ønske om å lansere erotikk som nødvendighet om sommeren? Trenger hver årstid sin egen litteratur? Og hvorfor denne desperasjonen etter å finne den neste «Shades of Grey«? Nesten ingenting støter meg mer som leser enn at en bok karakteriseres som «Den neste (Fyll inn kassasuksess her)». Sukk.
Nå skal jeg ta med kaffen min, nyte at jeg fortsatt har fri og lese noe helt annet en erotikk.
Dette er jeg ekstremt enig i. Forflatning av bokmarkedet er noe som har opptatt meg lenge, uniformeringen av litteraturen i markedsføring, profilering (bilder) og tematikk gjør det tilnærmet kjedelig å være bokvandrer i forhold til tidligere. Men det er vel trenden uansett tema. Uniformering, forenkling og stereotypifisering av markedet.